heineningridinnieuwzeeland.reismee.nl

Nattigheid en kwelder

10januari
Nieuw Zeeland is flink getroffen door aardbevingen/verschuivingen. De rijksweg 1 die voor ons de snelste weg naar het noorden zal zijn is maar gedeeltelijk begaanbaar horen we in een VVV. De plannen moeten dus wat wijzigen en we rijden naar Asley Gorge. We zijn nog maar niet op weg of het begint met bakken uit de lucht te komen.
Asley Gorge ligt, zelfs in de nattigheid ,er prachtig bij. Mooie parkeerplekken met gras en bomen liggen in een groen dal waar de rivier doorstroomt. Er kan gezwommen en gevist worden. We doen een wandeling tussen de buien door. Kinderen spelen in de plassen en wij nestelen ons maar in de bus. Heel zellie..

11 januari.
We overwegen de Arthur-pass. De mooiste. Op de Tom Tom kan ik zien hoe de actuele omstandigheden zijn met de huidige regen. Veel "crashes" zijn aangegeven en een flink stuk vertraging/knelpunt. Ik word er niet vrolijk van. We doen het niet. We rijden via route Hamner Spring en dan de minder spectaculaire maar ook heel mooie Lewis pas op weg naar Murchison . Onderweg krijgen we regen ,heel veel regen. Het kletst tegen de ramen en de ruitenwissers kunnen het maar net aan. De camping in Murchison wordt gerund door een wat oudere man, oorspronkelijk uit Hawaii. Hij kan het maar niet geloven dat wij Hollanders zijn want Inge is zo klein, no offence of course. :-) Hier wordt veel gekayakd. Foto's in zijn office laten tafrelen zien van bootjes die van een hoogteverschil van 11 meter naar beneden storten. In 1929 is er een verschuiving geweest van de bodem waardoor dat is ontstaan. Of het echt waar is weet hij niet. De rivier is door de regenval in no time veranderd in een bruine snelstromende rivier. Afgelopen weken is het heel warm en droog geweest dus voor de niet-touristen is het letterlijk een geschenk uit de hemel. Auto's volgestouwd met matrassen, kleding, kampeerspullen staan langs de rivier geparkeerd. Veel jongeren slapen in hun auto, achterbank plat, matras erin , moet kunnen.

12 januari
Het is gestopt met regenen. Het water in het aanrechtje loopt niet weg. Het komt langzaam omhoog in de " badkamer" waar nu een flinke laag water in staat. Huh...? Thuis gebeurt dat nooit. De indicator van waste-water geeft niet aan dat deze tank vol is maar het kan eigenlijk niet anders. Na het legen van de tank is het probleem opgelost. De rit is kort vandaag. De Tom Tom geeft aan dat we wegwerkzaamheden gaan tegenkomen die voor maar liefst...let op, misschien wel 4(!) minuten vertraging gaan zorgen. We zetten ons maar schrap. De auto's worden door verkeerregelaars over 1 baan geleid. Aan de andere baan wordt dan gewerkt over een afstand van misschien wel 200m . Kom daar maar eens om in Nederland.
We hoeven vandaag niet ver te rijden en komen al om 11.15 aan in Richmond. Op advies van de camping eigenaar wandelen we in de middag naar Rabbiteiland. We zijn er nooit aangekomen. Het blijkt veel verder dan gedacht. Het aangelegde fietspad slingert door een prachting kweldergebied begroeid met een soort zeekraal en gras afgewisseld met donker zand waar duizenden kleine krabbetjes razendsnel in gaatjes verdwijnen. Er scharrelen veel vogels rond. Verder is weer de Tasmanzee.
Terug in Richmond doen we boodschappen in Pack 'n Safe in een splinter nieuw winkelcentrum. Het houdt het midden tussen een Ikea, Lidl en super AH. Megahoge hal met manshoge stellingen, etenswaren nog in dozen maar weer volop keuze. Paraplu weer nodig op de wandeling terug.

Ina

Jammer dat het zo regent!
Zou eigenlijk niet mogen tijdens een vakantie op NZ
Zijn de vooruitzichten beter?

Thea

Het gaat steeds beter, wereldreizigers. Houden zo!

Gillian

De regen is wel erg jammer maar zo te lezen genieten jullie zo, ook van tussen de buien door dingen doen. Ook de camper past jullie goed. Heerlijk om mee te beleven en ik kijk elke keer echt uit naar jullie berichten en foto’s!

Wilma

Door veel regen laten jullie je niet uit het veld slaan, dat had ik al eerder gehoord van Ingrid en nu lees ik het. Ook dan genoeg te beleven daar!

Mama en Yolanda

Lieve Ing en Hein,
Ik krijg jullie berichten nog steeds niet...mama gelukkig nu wel, dus lees ik het bij haar. Mama: het was weer een mooi verhaal. Nog heel veel plezier!! Liefs mama.
Yolanda alias Dons: Heerlijk om te lezen. Deze plekjes die jullie beschrijven zijn mij onbekend, maar door jullie verhaal ken ik het nu ook een beetje?. Ga vooral door met genieten en ik ben nu al benieuwd naar de volgende aflevering! Dikke knuffel....dons.

ria

hi ingrid en hein, ja, ja ik heb jullie gevonden, de digibeet. maar wat een verhalen allemaal. genieten hoor. rob herkent veel plaatsen die jullie ook aan gedaan hebben. ik hoop dat het weer mee werkt.
geniet nog van de komende tijd en hoor jullie verhalen nog. hier wordt het een koude week, sneeuw?

lieve groetjes, ria en rob