heineningridinnieuwzeeland.reismee.nl

Over pinguins en boulders

7 januari Curio bay
Forest en pinguin
Er moeten hier pinguins zijn, zeldzaam soort ook; yellow eyed pinguins. Net als iedereen willen we die graag zien. Rond 19.30 moeten ze "aan land komen" . Via een trap achter de camping kunnen we het rotsachtige strand op. Een geel touw markeert waar we achter moeten blijven staan. We zijn natuurlijk niet de enigen. Overal staan de camera's in de aanslag, maar ..geen pinguin natuurlijk. Wel liggen er op het zelfde strand versteende bomen uit het Jurrasic in de branding. De zee heeft ze langzaam weer blootgelegd voor ons. We lopen wat teleurgesteld terug, die pinguins horen natuurlijk bij bosje spontaan uit het water te springen zoals bij de natuurdocu's. Hier niet. Als we teruglopen naar de camping staat daar een yellow eyed pinguin achter het prikkeldraad voor een bosje. Hij knippert niet eens met zijn ogen en laat zich fotograferen als een ware routinier. Deze pinguins maken hun nest tot wel een kilometer uit de kust. Er is prachtig bos even achter het strand. Hier horen we de Tui. Een soort duifachtige vogel met een prachtige witte pluk dons die mooie exotische geluiden kan maken. Ingelegd ook goed te eten horen we van Loraine. Dat wisten wij dan weer niet.

8 - 9 januari
We rijden weer naar de kust, naar Moeraki. De camping ligt aan de haven waar de vissersbootjes deinen op de golven. Het waait flink en de zon schijnt. De kerstversiering is nog compleet met een opblaas Kerstman op een sneeuw bedekte schoorsteen, verlichte arreslee en kerstverlichting. We staan op een parkeerplaatsje dat uitkijkt op de baai. Het strand is beneden. In de luwte van de struiken luieren we een paar uurtjes. Heerlijk. Het water is ons te koud eerlijk gezegd.

9 januari.
Moeraki boulders.
Dit een een "must see" hier. Grote ronde keien/stenen van 60 miljoen jaren oud liggen voor de kust in zee. De Maori's zien het als versteende voedselmanden en waterkruiken van hun voorouders die overboord zijn geslagen en versteend. Het levert i.i.g een flinke stroom toeristen op die ze komen bekijken. Mensen draperen zich in allerlei poses op, tussen en voor de boulders om zich te laten fotograferen.
Een meisje poseert bevallig voor een boulder, ze buigt haar rechterbeen licht zodat ze op haar rechter tenen komt te staan en zet haar handen op haar heupen, ze glimlacht naar de camera, contra-pose volgens Ingrid.
Een dikke meneer gaat op de boulder liggen alsof hij in bad ligt, meisjes maken luchtsprongen en maken dan een selfie. .. Je kijkt je ogen uit.
We wandelen weer terug over het strand dat vol ligt met aangespoeld zeewier en planten die een lekkere zilte lucht geven met een beetje verrotting.
Helaas blijkt het restaurant waar ze de versgevangen vis opdienen gesloten op maandag en dinsdag.

Edith

Wat geniet ik enorm met jullie mee! Allemaal bekende plekjes en foto's ? en fijn dat NZ zo positief reageerde op mijn groeten ... Hartelijke groeten vanuit een donker en mistig NL

Marijn

Yes toch nog een pinguïn! Pap... Picture Yes please! Ik zie graag een foto met natuur + jullie samen :) xx

Liesbeth

Hoi Hein en Ingrid.
Wat een avontuur!!
En de foto's zien er jaloersmakend uit.
Geniet !! Want het is weer zo voorbij.
We kijken hals reikend uit naar jullie nieuwe avontuur!!
" Hein , ooit wel eens overwogen om schrijver te worden ?"

Nora

Prachtige foto's!! En heerlijke verhalen om bij weg te dromen...?